مقالات

حافظه فلش مموری

در این مقاله ما به بررسی و تحقیق در حوزه ی حافظه فلش مموری میپردازیم

در ابتدا خاطر نشان کنیم که حافظه فلش مموری به طور کلی به سه بخش اصلی ذیل تقسیم می شوند :

قسمت SLC  و قسمت TLC  و قسمت MLC  و قسمت EMLC

اگر برایتان جالب است که بدانید چگونه فلش مموری اطلاعات را در خود ذخیره می کند باید اضافه کنیم که این پروسه بسیار شبیه ذخیره سازی دیتا ها در RAM می باشد. و در واقع یک سورس ذخیره ای اطلاعات دارد که بدون هیچ قطعه متحرکی این عمل را انجام می دهد.

در ادامه به اختصار هر یک از این بخش ها را شرح خواهیم داد .

 حافظه SLC

 این نوع از حافظه فلش مموری تک لایه ای می باشد و برای هر یک بیت یک سلول هم دارا می باشد . و وجود یک سلول برای هر یک بیت موجب حصول اطمینان و هم چنین افزایش دوام حافظه فلش مموری ها میگردد.

از این سلول ها می توان حتی تا 100 هزار بار فرآیند پاکسازی و هم چنین رایت استفاده کرد . SSD  های موجود هم با استفاده از حافظه های SLC  گران ترین حافظه موجود در بازار می باشند که میزان خروجی و ورودی آن ها در هر ثانیه به چند میلیون بیت می رسد .

حافظه TLC

 این نوع از حافظه ها به سلول های سه سطحی معروف هستند که جدید ترین و تازه ترین نوع از حافظه های فلش مموری می باشند.

در حافظه ی TLC سه عدد بیت در هر یک از سلول ها گنجانده شده است که نتیجه ای به غیر از فرسایش بالا و از کار افتادگی زود هنگام نخواهد داشت و چنان که داده های شما ایستا و یا از نوع ایستاتیک بوده باشد فرآیند رایت (نوشتن) و رید (خواندن) آن به دفعات کم تری بر روی آن امکان پذیر می باشد.

می توان حدودا تخمین زد که 1000 تا 5000 بار داده ها امکان ذخیره سازی و پاکسازی مجدد بر روی این نوع از حافظه ها را دارند. هم چنین زمان لازم برای پاک سازی داده ها معادل با 4 الی 5 هزارم ثانیه می باشد.

حافظه های EMLD و حافظه ی MLC

سلول های چند سطحی این نوع از حافظه ها امکان ذخیره سازی چندین بیت را دارا می باشند و به همین علت میزان فرسایش و از کار افتادگی طولانی مدت آن ها در هنگام عملیات رایت به مراتب بیشتر می باشد .در نتیجه به منظور تصحیح خطا ی بیشتر موجود در نرم افزار از ولتاژ های مختلف در یک سلول ذخیره شده است.

به طور کلی حافظه های SLC  در مقایسه با حافظه های MLC  بسیار تند تر می باشند. در نتیجه میزان فرسودگی و از کار افتادگی آن کم تر است.

در نهایت لازم به ذکر است که امروزه تولید کنندگان فلش مموری برای کم کردن میزان فرسودگی سلول ها تکنیک های مختلفی ارائه و آزمایش کرده اند که به مدل های EMLC ختم شده اند .

آنچه مطالعه کردید اطلاعاتی در خصوص حافظه فلش مموری بوده است، برای کسب اطلاعات بیشتر با شرکت تلاش به شماره 88174650 _ 021 تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *