مقالات

فلش مموری و ویروس های مرتبط به آن

فلش مموری و ویروس های مرتبط به آن

بسیاری از افراد برای ذخیره و انتقال اطلاعات از فلش مموری یا هارد اکسترنال استفاده می کنند و بدون شک همگی ما استرس حذف شدن اطلاعات فلش مموری یا هارد اکسترنال خود را زمانی که آنتی ویروس نداریم یا مدت آنتی ویروس تمام شده است را داریم.

تلاش در این نوشته سعی بر این دارد به کاربران فلش مموری یا هارد اکسترنالی که آنتی ویروس ندارند روش شناسایی و حذف ویروس ها را آموزش دهد.

انواع ویروس

  • ویروس های مخفی (به طور مثال autoplay)
  • ویروس هایی با پسوند exe-com-bat-cmd-lnk
  • ویروس هایی که بصورت shortcut هستند.

1- ویروس های مخفی

این ویروس ها بصورت فایل مخفی هستند اولین توصیه تلاش به شما این است بعد از اتصال فلش مموری به سیستم بر روی آن دابل کلیک نکنید چون به محض باز کردن فلش ویروس در سیستم شما منفجر می شود.

زمانی می توانید متوجه این ویروس شوید که بعد از باز کردن فلش مموری در my computer با خطای access denied open with مواجه شوید.

برای رهایی از این ویروس در فلش مموری کافیست به منوی tools در my computer رفته و folder options را انتخاب کرده و در تب view تیک مربوط به show hidden files and folder را گذاشته و تیک hidde protected operationg file system را برداشته، حال بر روی منوی start کیلیک راست کرده و explorer  را انتخاب نموده در این پنجره بر روی فلش مموری رفته و فایل هایی با نام autorun وrecycler را پاک کنید. حال فلش مموری را از سیستم جدا کرده و دوباره به سیستم متصل کنید.

2- ویروس هایی با پسوند exe- com- bat- cmd- lnk

مطمئنا شما اطلاعات مشخصی را در فلش مموری خود دارید مثل فیلم عکس و… پس از باز کردن فایلهایی با نام های ناشناس و پسوند های exe- com- bat- cmd- lnk  خود داری کنید زیرا این فایل ها ویروس هستند و بعضی از انها بیشتر از یک ویروس را در خود دارند.

توجه داشته باشید بسیاری از ویروس ها آیکون هایی مشابه داده های معمول فلش مموری یا هارد اکسترنال را دارند پس به دقت نام فایل خود را بررسی کنید. در مورد این ویروس ها این نکته قابل ذکر است که هکر ها برای باز کردن ویروس خود در سیستم شما و آلوده کردن آن از نام هایی استفاده می کنند که شما را تحریک کنند و شما بدون تامل فایل را باز کنید

برای جلو گیری از ویروسی شدن توسط این ویروس ها بعد از اتصال فلش مموری در my computer به منوی folder option رفته و در انجا تیک مربوط به extention  را برداشته نکته قابل توجه اینکه قبل از باز کردن هر فایلی به extention  آن توجه کنید.

3- ویروس shortcut

و اما فایل های shortcut که تمام اطلاعات درون فلش مموری را درون خود نگه داشته و به داده ها اجازه نمایش و دیده شدن را نمی دهند و شما تنها فضای پر شده توسط داده ها ی فلش مموری را درون سیستم می توانید ببینید.

این ویروس ها توسط آنتی ویروس قابل شناسایی نیستند پس توسط آنتی ویروس نمی توان از شر آن ها رها شد. دست نگهدارید با فرمت کردن فلش مموری مشکل شما حل نمی شود.

برای آلوده نشدن توسط این ویروس کافیست فلش مموری را در MY COMPUTER  باز نکنید و بجای آن حرف اختصاص داده شده به درایو فلش مموری را در نوار اکسپلورر تایپ کرده و بعد از دیدن آن در سمت چپ پنجره آن را باز کنید .

حال در صورت مشاهده فایل shortcut  کافیست از دستور CMD  استفاده کنید برای باز کردن آن دو روش را به شما پیشنهاد میکنم در روش اول می توانید دکمه ویندوز و R  را هم زمان فشرده و در کادر باز شده قسمت open کلمه CMD  را تایپ کنید و سپس  OK را بزنید صفحه  CMD برای شما باز میشود.

حرف اختصاص داده شده به فلش مموری را تایپ کنید و اینتر را بزنید حال دستورات زیر را با رعایت موارد دکر شده تایپ و enter کنید

بین دستور و – فاصله گذاشته و بین – و حرف بعد فاصله ایی نگذارید توجه داشته باشید دستورات به طور صحیح وارد شوند .

attrib –s –r –h –a autorun.info

erase /q/s/f autorun.info

attrib -s -r –h –a *.* /d/s

حال ملاحظه می کنید فایل های درون پوشه shortcut به درون یک فایل بی نام منتقل می شوند و می توانید فایل shortcut را حذف کنید و فایل ها را از فایل بی نام کات و در جایی دیگر پیست کنید.

ترفندی جالب برای جلوگیری از ویروسی نشدن فلش مموری یا هارد اکسترنال

اگر درون فلش مموری یا هارد اکسترنال خود داده های مهمی دارید و به باقی مانده فضا نیازی نیست می توانید از این روش استفاده کنید

در ابتدا حجم دقیق اطلاعات فلش مموری یا هارد اکسترنال خود را چک کنید برای این کار ابتدا بر روی درایو فلش مموری راست کلیک کرده و گزینه properties  را انتخاب کنید در پنجره باز شده میزان دقیق فضای آزاد را یاداشت کنید.

حال می خواهیم فایلی با حجم فضای خالی موجود ایجاد کنیم  تا هیچ ویروسی حتی با کمترین حجم موجود وارد فلش مموری یا هارد اکسترنال شما نشود.

برای این منظور در run  فرمان CMD را تایپ کنید بعد از باز شدن می توانید دستور زیر را تایپ کنید توجه به این نکته حائز اهمیت است که نام درایو فلش مموری یا هار اکسترنال را بجای نام درایو پیش فرض (E)  نوشته و بجای اعداد حجم واقعی فضای خالی  را که در properties  چک کرده بودید را تایپ کنید .

fsutil file createnew E:IamDummy 19366825925

حال ENTER کنید و چند لحظه صبر کنید تا فایلی با نام iamdummy و حجم خالی که درون فلش مموری یا هارد اکسترنال بود ایجاد شود .

مجددا بر روی درایو فلش مموری کلیک راست کرده و از گزینه properties فضای خالی فلش مموری یا هارد اکسترنال خود را چک کنید در صورت صفر بودن مسیر را به درستی طی کرده ایدو دیگر نگران ویروسی شدن داده ها و اطلاعات خود نباشید .

One thought on “فلش مموری و ویروس های مرتبط به آن

  1. سایت خوب با مقالاتی بسیار بی نظیری دارین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *