مقالات

مشکلات فلش مموری

برد فلش مموری

اگر ابزارهای ذخیره سازی شما ، اعم از فلش مموری درست کار نمی کند ، حذف پارتیشن و یا پاک کردن یکی از روش های حل این مشکل می باشد. این روش به ویژه برای رفع مشکل فلش مموری هایی که فرمت نمی شوند و یا میزبان حافظه را به صورت صحیح نشان نمی کند کاربردی است.

قبل از آن لازم است زمانی که هنوز فلش مموری کار می کند از اطلاعات آن کپی بگیرید.

به منوی Command Prompt وارد شوید:

در ویندوزهای ۱۰ و ۸.۱ با راست کلیک روی دکمه استارت، یا فشردن هم زمان کلیدهای ویندوز و  X و انتخاب گزینه (Command  Prompt  (admin این کار را انجام دهید. در ویندوز ۷ ابتدا Command Prompt را از منوی استارت پیدا کنید، و سپس با راست کلیک کردن روی آن، گزینه Run as Adminstrator را انتخاب کنید. مشکلات فلش مموری

از Diskpart برای پاک کردن دیسک استفاده کنید:

دستور Diskpart را اجرا کنید؛ قبل از ادامه توجه کنید که فلش مموری یا کارت حافظه مورد نظر را به کامپیوتر متصل کرده باشید. برای اجرای Diskpart کافی است که پس از تایپ کردن کلمه diskpart در Command Prompt، کلید Enter را فشار دهید.

حال دستور list disk  را تایپ کنید و Enter کنید تا پارتیشن‌های فلش مموری نمایش داده شود. از طریق خروجی دستور قبلی، شماره دیسک مورد نظر را پیدا کنید؛  در این قسمت باید خیلی مراقب باشید که دیسک را اشتباهی انتخاب نکنید، چون ممکن است اطلاعات مهمی را برای همیشه از دست بدهید.

در اسکرین‌شات زیر حافظه Disk 0 برابر با ۳۲۸ گیگابایت و حافظه  Disk 1 به میزان ۱۴ گیگابایت است و بر همین اساس می‌توانیم تشخیص بدهیم که  Disk 0 یکی از درایوهای داخلی کامپیوتر و Disk 1 فلش مموری است. برای انتخاب یک دیسک از دستور # Select disk  استفاده کنید و شماره دیسک را به جای # قرار دهید.

حالا دستور Diskpart برای دیسکی که شما مشخص کرده‌اید، انتخاب شده است و هر عملکردی که انتخاب کنید روی دیسک مورد نظر اعمال خواهد شد. برای پاک کردن کامل فلش مموری ، کلمه clean را تایپ کنید و به دنبال آن کلید Enter را بزنید. توجه داشته باشید که با این کار، تمامی اطلاعات دیسک، به صورت غیر قابل بازگشت پاک خواهد شد!

اگر تمام مراحل را به درستی انجام داده باشید، پیام “diskpart succeeded in cleaning the disk” را مشاهده خواهید کرد که به معنی موفقیت شما در پاک کردن پارتیشن‌های دیسک است. حالا می‌توانید Command Prompt را ببندید و مراحل بعد را دنبال کنید.

مشکلات فلش مموری

پارتیشن بندی و فرمت کردن دیسک:

حالا باید با استفاده از ابزار Disk Management داخلی ویندوز، فلش مموری خود را پارتیشن بندی و فرمت کنید؛ البته می‌توانستید با استفاده از Diskpart، این کار را هم انجام دهید، اما کار کردن با برنامه‌های دارای رابط کاربری گرافیکی ویندوز، خیلی راحت‌تر است. برای دسترسی به این ابزار در ویندوز ۱۰ و ویندوز ۸.۱ روی منوی استارت، راست کلیک و Disk Management را انتخاب کنید؛ در ویندوز ۷ می‌توانید کلیدهای ویندوز و R را هم‌زمان فشار داده و در دیالوگ باز شده  “diskmgmt.msc” را تایپ کنید و سپس کلید Enter را فشار دهید.

خواهید دید که دیسک انتخاب شده هیچ پارتیشنی ندارد؛ روی یک فضای خالی راست کلیک  و گزینه “New Simple Volume”  را به منظور ایجاد پارتیشن و فرمت کردن دیسک با سیستم فایل مورد نظرتان انتخاب کنید. به صورت پیش‌فرض ویندوز فقط یک پارتیشن به اندازه تمام فضای داخلی ایجاد می‌کند.

اگر این اقدامات موثر نبود و فلش مموری شما به‌درستی کار نکرد یا این که  Diskpart نتوانست دیسک را پیدا یا آن را پاک کند، ممکن است دیسک آسیب سخت افزاری دیده و قابل تعمیر نباشد، اما بیشتر ابزارهای ذخیره سازی که به نظر می‌رسد عمرشان به پایان رسیده است، با استفاده از روشی که به شما آموزش دادیم می‌توانند یک زندگی دوباره داشته باشند! تجربیات و پرسش‌های خود را با آی‌تی‌رسان در میان بگذارید. مشکلات فلش مموری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *